Zelden had een animatiefilm zo’n verpletterend effect als de Disney-hit Frozen , in 2013. Als een komeet schoot de film omhoog in de charts van bezoekcijfers, om uiteindelijk bijna 1.3 miljard dollar om te zetten. Toch geven cijfers niet eens helemaal weer wat de impact was op de bezoekers; kinderen waren er verzot op, jonge meisjes kwamen steevast verkleed naar de bioscoop, zich identificerend met hetzij de koele, ingetogen, maar magische Elsa, hetzij met de uitbundige spring-in-het-veld Anna. Ze bleven de film bekijken, tientallen – waarschijnlijk soms zelfs honderden keren – en konden de iconische nummers moeiteloos meezingen. En het bleef niet bij de film: de merchandise was niet aan te slepen en werd aanvankelijk zelfs tegen woekerprijzen verkocht op eBay, meet & greets met Anna & Elsa in de Disney attractieparken kenden wachttijden oplopend tot meer dan vijf uur. Frozen was een wereldhit, dus een musical kon niet uitblijven.
Dit artikel bevat in totaal 1192 woorden.