Dit najaar zijn de zangers en dirigent van Projectkoor Festina Lente met een spannend project aan de slag gegaan: het in één project samenbrengen van eeuwenoude en recente koormuziek. In zijn meer dan 500 jaar oude Mattheüspassie ontwikkelt de Vlaming Jacob Obrecht revolutionaire manieren om het passieverhaal te vertellen. Dit werk is een van de oudste bekende passiecomposities. In de vijfstemmige Lamentations van de 16e-eeuwse Engelsman Robert White buitelen de verschillende melodielijnen over elkaar heen. Iedere tekstregel heeft een unieke melodie, waarbij de stemmen elkaar als in een soort canon imiteren. Beide werken dragen de echo van een turbulente en onveilige tijd, wat tragisch genoeg te zien is in het feit dat beide componisten aan de pest zijn overleden. Hier tegenover staan werken uit de 20e eeuw. Andere stijl, andere sfeer, andere zangtechniek. De hedendaagse werken van de Noor Kim André Arnesen en de Amerikanen Stephen Paulus, Jake Runestad en Eric Whitacre fascineren met hun krachtige en tegelijkertijd kwetsbare akkoorden. Festina Lente is de uitdaging aangegaan om de juiste balans te vinden in koorklank en transparantie.
Dit artikel bevat in totaal 243 woorden.