Boekrecensie: Professionele leergemeenschappen – Van theorie naar praktijk (Huijboom, Rusman, van Meeuwen, Vermeulen)

Datum:
Tuesday 22 October 2024 13:53
Bron:
Google News
Rubriek:
Binnenland (meer in Binnenland nieuws)

Iedere zichzelf respecterende school is tegenwoordig een professionele leergemeenschap. Dat is althans de indruk die ik in de loop der jaren gekregen heb. Studenten en cursisten vertelden vol trots dat hun school een PLG was, dat ze bezig waren er een te worden of dat ze met PLG’s werkten. Je zou dus denken dat deze manier van werken inmiddels stevig in de onderwijswereld verankerd is. In de praktijk blijkt dat echter tegen te vallen. Eric Verbiest, toch zo’n beetje de godfather van de PLG in Nederland, heeft in de loop der jaren meer dan eens gewezen op het gevaar van wat hij een ‘Magnetron-aanpak’ noemt (Verbiest, 2022). Het behalen van snelle resultaten is vaak belangrijker dan het ontwikkelen van een cultuur die gekenmerkt wordt door onderzoek en diepgaande reflectie. Want dat duurt jaren. ‘De idee van professionele leergemeenschappen is [-] nog meer metafoor dan realiteit,’ concludeerde Verbiest in 2016 en daarin is nog niet zo heel veel veranderd. Praten over onderwijs is namelijk niet hetzelfde als samen leren.

Dit artikel bevat in totaal 1154 woorden.

Lees het volledig artikel