Zwaar roterend schijfstelsel door ALMA waargenomen in het vroege heelal

Datum:
donderdag 21 mei 2020 09:43
Locatie:
Bron:
Astroblogs
Rubriek:
Wetenschap (meer in Wetenschap nieuws)

Sterrenkundigen hebben met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Chili in het vroege heelal een zwaar sterrenstelsel ontdekt dat een platte, roterende schijf heeft. Het heelal is ongeveer 13,8 miljard jaar oud en DLA0817g, bijgenaamd de ‘Wolfe Schijf’, bestond al toen het heelal nog maar tien procent van z’n huidige leeftijd had. Met ALMA was men in staat te meten dat de Wolfe Schijf, genoemd naar de sterrenkundige wijlen Arthur M. Wolfe, met een snelheid van 272 km/s roteert. De massa van het stelsel wordt geschat op zo’n 72 miljard zonsmassa. Daarmee is het het verst verwijderde roterende sterrenstelsel dat nu bekend is. Dat bevestigt de ontdekking van roterende stelsels in het vroege heelal, die een maand geleden bekend werd gemaakt en die met ALPINE was gedaan, dat ook op onderzoek met ALMA is gebaseerd. De ontdekking van de massarijke en roterende Wolfe Schijf in zo’n vroeg stadium van de evolutie van het heelal stelt de sterrenkundigen wel voor een probleem: hoe zijn dit soort sterrenstelsels al zo vroeg ontstaan? In de meeste modellen van ontstaan en ontwikkeling van sterrenstelsels heb je pas zware ‘volwassen’ sterrenstelsels zo’n zes miljard jaar na de oerknal. Maar ze ontstaan kennelijk al veel eerder.

Dit artikel bevat in totaal 394 woorden.

Lees het volledig artikel