Kleine exoplaneet GJ 367b beweegt heel snel om zijn moederster

Locatie:
Bron:
Astroblogs
Rubriek:
Wetenschap (meer in Wetenschap nieuws)

Een internationaal team van sterrenkundigen onder leiding van het DLR Institute of Planetary Research heeft bij de ster GJ 367 een kleine rotsachtige exoplaneet ontdekt, die half zo groot is als de aarde (zeg de grootte van Mars) en die daarmee één van de kleinste exoplaneten is van de bijna 5000 exoplaneten die we nu kennen. Hij staat slechts 31 lichtjaren van ons vandaan. Wat GJ 367b zo bijzonder maakt is niet alleen dat hij zo klein is, maar ook dat hij met een bloedsnelheid om zijn ster draait. Het team van sterrenkundigen, dat onder leiding stond van Kristine W. F. Lam en Szilárd Csizmadia, ontdekte dat de planeet in iets minder dan acht uur om de ster draait. Hij staat dan ook zeer dicht bij de ster, een rode dwergster. De afstand tussen beiden bedraagt ongeveer 1 miljoen km, da’s 1/60e van de afstand tussen zon en Mercurius. Het is dan ook bloedheet op GJ 367b, zo’n 1745 °C aan het oppervlakte, twee keer zo heet als het op Venus is, genoeg om ijzer te laten smelten – niet bepaald een tweede aarde dus. De ontdekking van de planeet en de daarop volgende waarnemingen zijn gedaan met NASA’s TESS ruimtetelescoop resp. het HARPS instrument verbonden aan de European Southern Observatory’s 3.6m Telescoop in Chili.

Dit artikel bevat in totaal 350 woorden.

Lees het volledig artikel